BLOG, Poradniki, Pracownia, Wyróżnione

CMYK, sRGB, AdobeRGB czy ProPhoto RGB? Jaką przestrzeń kolorów wybrać do druku fotografii?

Która przestrzeń barwna jest najlepsza? Odpowiedź jest prosta, ta dopasowana do urządzenia, na którym będą drukowane Twoje zdjęcia. W tym artykule podpowiem Ci jak wycisnąć maksimum kolorów z Twoich fotografii oraz jak uniknąć wpadek spowodowanych źle dobranym profilem.


SPIS TREŚCI

Ok, ale czym właściwie jest przestrzeń barw? W dużym skrócie jest to matematyczny model kolorów, z którego korzystają wszystkie urządzenia wyświetlające i drukujące obraz. Każda grafika czy fotografia cyfrowa ma przypisany profil kolorów, czyli przestrzeń barw, z jakiej korzysta. Przestrzenie te są jak wielkie biblioteki, w których zamiast książek znajdują się kolory. Biblioteki te różnią się między sobą wielkością i zawartością zbiorów.

Przestrzeń kolorów przypisaną do fotografii możesz określić w trzech miejscach:

  • w menu aparatu, jeśli zapisujesz zdjęcia bezpośrednio do JPG,
  • podczas eksportu plików RAW z Lightrooma, Camera Raw, czy innego programu do obróbki RAW,
  • przy obróbce w Photoshopie lub innym programie do grafiki rastrowej.

Modeli barw jest bardzo wiele, ale w druku najważniejsze są standardy CMYK i sRGB, oraz dedykowane do fotografii i grafiki artystycznej AdobeRGB i ProPhoto RGB. Czym się różnią i jak je stosować?

CMYK – jaskiniowiec

CMYK to pierwotna i bardzo ograniczona przestrzeń barwna stosowana w przemysłowym druku offsetowym. Jej składowa odpowiada czterem kolorom farb drukarskich – cyjan, magenta, żółty i czarny (key colour). W druku nakłada się je na siebie, aby uzyskać w miarę pełne spektrum kolorów. No właśnie – w miarę. W praktyce uzyskanie niektórych odcieni jest bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Najtrudniejszym kolorem dla urządzeń drukujących w CMYK jest pomarańczowy i zielony. Dużym problemem jest też nasycenie barw. 

Podstawowy zestaw CMYK, Fot. Dario Seretin / Unsplash

Chociaż konwersja do CMYK możliwa jest tylko z poziomu Photoshopa, do mojej pracowni dość często trafiają zdjęcia przekonwertowane do tej przestrzeni. Zapisane w ten sposób fotografie tracą bardzo dużo kolorów i przejść tonalnych, które mogłyby być widoczne na wydruku. Dlaczego klienci wybierają CMYK? Ponieważ wciąż popularna jest nieprawdziwa opinia, że wszystkie pliki wypuszczane do druku powinny być zapisane w CMYK.

Owszem, zdjęcia należy przekonwertować do CMYK, ale tylko jeśli oddajesz pliki do druku offsetowego. Stosuje się go do druku ulotek, plakatów, magazynów, banerów i innej poligrafii użytkowej. Przygotowując zdjęcia do wyspecjalizowanej drukarni fotograficznej unikaj CMYKu jak ognia.

Kiedy stosować: Kiedy Twoje zdjęcie będzie drukowane na plakatach, ulotkach czy innej poligrafii użytkowej. 


Kiedy unikać: Gdy drukujesz swoje fotografie w laboratorium lub wyspecjalizowanej pracowni.


sRGB – dobry kumpel

Jeśli nie wiesz co wybrać, wybierz sRGB. To najbardziej popularna biblioteka kolorów stosowana w monitorach, skanerach, drukarkach i aparatach cyfrowych. Jeżeli Twój aparat zapisuje zdjęcia bezpośrednio do JPG, na 99% używa sRGB. 

Ta przestrzeń barwna odzwierciedla 35% kolorów widzianych ludzkim okiem. W przeciwieństwie do CMYK składa się z 3 kanałów – czerwonego, zielonego i niebieskiego. Z sRGB korzystają cyfrowe minilaby, w których papier naświetlany jest… laserem RGB. Urządzeniami RGB są również drukarki, których podstawowy zestaw atramentów został powiększony o dodatkowe odcienie i kolory. 

Czy sRGB jest zatem najlepszym modelem barw? Zdecydowanie nie. Jest to po prostu najbardziej uniwersalna i najbezpieczniejsza opcja. Sprawdzi się na większości urządzeń ale współczesna technologia pozwala na wyciągnięcie z druku dużo więcej niż oferuje sRGB. 

Kiedy stosować: Kiedy zamawiasz standardowe odbitki z minilabu.

Kiedy unikać: Gdy “dobra” jakość wydruku to dla Ciebie za mało.


AdobeRGB – profesjonalista

AdobeRGB to bogatsza wersja sRGB. Zawiera aż 50% kolorów widzianym ludzkim okiem. Przestrzeń ta, podobnie jak sRGB może być wybrana w menu aparatu i przypisana bezpośrednio do pliku JPG. 

Na forach możesz spotkać się z opinią, że nie ma sensu pracować na AdobeRGB, ponieważ standardowe monitory wyświetlają obraz w sRGB. To prawda, pod warunkiem, że planujesz eksponować swoje prace jedynie w Internecie. Jeśli chcesz drukować i cieszyć się pięknymi błękitami, zieleniami, turkusami, oranżami i karminami – zapisz swoje zdjęcia w AdobeRGB.

Profesjonalne drukarki fotograficzne, jak Epson, na którym pracuję, wyposażone są w aż 11 tuszy i pozwalają na odwzorowanie niemal całej palety AdobeRGB. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie urządzenia to potrafią. Jeśli zamówisz standardowe odbitki z minilabu z plików z profilem Adobe, zamiast ferii barw możesz dostać jedynie „spraną” wersję sRGB. 

Kiedy stosować: Gdy zamawiasz profesjonalny druk fotograficzny.

Kiedy unikać: Gdy zamawiasz standardowe odbitki z minilabu. 

6 z 11 atramentów w Epsonie Pro 9900

ProPhotoRGB – Mistrz Hattori 

ProPhotoRGB to najbardziej zaawansowana przestrzeń kolorów, jaka obecnie istnieje. Zawiera aż 92% procent wszystkich barw, jakie rozpoznaje ludzkie oko i całkiem sporą paletę tych, które ludzkie oko nie zobaczy (to nie żart). Profilu ProPhoto nie przypiszesz do plików JPG wychodzących bezpośrednio z aparatu. Możesz z niego skorzystać jedynie, jeśli robisz zdjęcia w rawach. Profil ten jest przestrzenią roboczą np. w Adobe Lightroom.

Na rynku nie ma urządzeń, które potrafią wyświetlić lub wydrukować paletę ProPhoto. Dlaczego więc warto zwrócić na nią uwagę? 

Łącząc druk pigmentowy z wykorzystaniem 10 atramentów i najwyższej klasy papiery fineartowe oraz plik źródłowy z osadzonym ProPhoto, możesz wyjść poza ramy AdobeRGB. 

Pozwoli Ci to osiągnąć najsubtelniejsze przejścia tonalne i najbardziej nasycone kolory, jakie są do uzyskania w druku. 

ProPhotoRGB mieści w sobie tyle barw że standardowa, 8 bitowa głębia kolorów może być niewystarczająca. Przygotowując pliki do druku z wykorzystaniem tej przestrzeni, musisz zapomnieć o zwykłym JPG. Aby w pełni wykorzystać potencjał ProPhoto koniecznie zapisz go w 16 bitowym TIFF. 

Kiedy stosować: Kiedy zamawiasz profesjonalny druk na papierach fineart i chcesz uzyskać absolutnie najwyższą możliwą jakość. 

Kiedy unikać: Gdy zamawiasz standardowe odbitki z minilabu.


Podsumowanie

Jak widzisz wybór najlepszej przestrzeni kolorów, jest bardzo prosty. Wystarczy pamiętać, że pewne technologie druku nakładają ograniczenia, a inne z kolei dają nowe możliwości. Gorąco zachęcam Cię do wyjścia ze strefy komfortu, jaką daje sRGB i wypróbowania pełnej, dostępnej palety barw.

Fotografie na wydruku w nagłówku – Joanna Cykowska

3 thoughts on “CMYK, sRGB, AdobeRGB czy ProPhoto RGB? Jaką przestrzeń kolorów wybrać do druku fotografii?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *