BLOG, Papiery, Poradniki, Pracownia, Wyróżnione

Jak zrobić wydruk, który przetrwa 100 lat?

Producenci papierów i drukarek fotograficznych zachwalają trwałość i długowieczność prac drukowanych z wykorzystaniem ich produktów. Większość tych zapewnień można włożyć między bajki, niemniej wykonanie wydruku, który z powodzeniem przetrwa ponad wiek, jest możliwe. Potrzebne są tylko odpowiednie narzędzia i media. Jeśli chcesz, aby Twoje wnuki cieszyły się zdjęciami, które zrobiłeś, pamiętaj o tych trzech zasadach.


Drukuj z wykorzystaniem atramentów pigmentowych

Jeżeli chcesz, aby Twoje prace były traktowane jak dzieła sztuki musisz zapomnieć o druku solwentowym, laserowym czy termosublimacyjnym. W fotografii i grafice liczy się tylko druk atramentowy i C-type, czyli tzw. mokry proces. Druk atramentowy wykonywany jest na drukarkach RGB (mają one rozszerzony zestaw atramentów) a druk typu C to standardowe odbitki z labu, oparte na kryształkach srebra, na których obraz powstaje wskutek kąpieli chemicznej. Podobnie jak w tradycyjnej ciemni. 

Badania przeprowadzone przez Wilhelm Imaging Research wykazały, że odbitki typu C na papierze Fuji Crystal Archive w typowych warunkach ekspozycji zachowają swoją trwałość na około 30 – 40 lat. W przeciwieństwie do tego wydruki atramentowe mogą przetrwać ponad 200 lat na prawdziwym papierze archiwalnym, w odpowiednich warunkach środowiskowych i ekspozycyjnych.

Oczywiście badania te dotyczą wydruków drukowanych na atramentach OEM, czyli oryginalnych tuszach dedykowanych drukarce. Chociaż niektóre zamienniki mogą początkowo dawać zadowalający wydruk, ich trwałość jest najprawdopodobniej znacznie niższa. 

Tylko oryginalne atramenty dają gwarancję trwałości.

Stosuj papiery wolne od OBA 

OBA (optical brightening agent), czyli wybielacze optyczne to substancje chemiczne wprowadzane do niektórych papierów podczas ich produkcji. Pochłaniają one promieniowanie w zakresie bliskiego nadfioletu i emitują niebieskie, fluorescencyjne widmo.

W praktyce papiery z dodatkiem OBA są niesamowicie białe, ponieważ oczy widzą kombinację bieli papieru widocznego w standardowym świetle i światła emitowanego przez substancję chemiczną w papierze.

Niestety OBA są niestabilnymi cząsteczkami, które z czasem żółkną, co prowadzi do przebarwień papieru. Wybielacze optyczne sprawiają, że niedrogie papiery wyglądają świetnie, ale nie oczekuj, że przetrwają wieki. 

Do druku archiwalnego wybierz papier na bazie bawełny (jak Hahnemuhle Photo Rag Baryta 315) lub na bazie wolnej od kwasów i ligniny, alfa celulozie.

Papiery typu FineArt pozbawione są wybielaczy optycznych. 

Przechowuj wydruki w odpowiednim środowisku.

Największym wrogiem wydruków są promienie UV. Jeśli eksponujesz swoje prace na ścianach, bezwzględnie unikaj bezpośredniej ekspozycji na słońce. Nawet gdy wybrane miejsce jest nasłonecznione tylko przez kilka minut dziennie. Oprawiając wydruki w ramy, użyj szkła konserwującego, które blokuje światło UV.

Unikaj również ciepła i wysokiej wilgotności. Przechowuj zdjęcia w temperaturze pokojowej i w wilgotności między 30 a 50%. Jeśli trzymasz prace w kartonach lub segregatorach, użyj archiwalnych, bezkwasowych opakowań. 

Szkło muzealne świetnie zabezpiecza wydruki przed szkodliwymi promieniami UV. 

Długowieczność pozwala cieszyć się pracami przez wiele lat i nadaje im realną wartość. Trwałe dzieła, drukowane w odpowiedni sposób na archiwalnych papierach mogą być wystawiane w muzeach i sprzedawane w galeriach. Druk na wysokiej klasy materiałach to nie tylko szacunek dla własnych dzieł, ale też okazja do dobrej inwestycji.

Fotografia w nagłówku – Levi Meir Clancy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *