Papiery, Pracownia, Wyróżnione

4 powody, dla których pokochałem barytową 315-stkę od Hahnemuhle.

Firma Hahnemuhle jest jednym z najbardziej cenionych producentów papieru. Ich fotograficzne podłoża z serii Fine Art zapełniają ramy w galeriach i muzeach na całym świecie. Są nie tylko fizycznym nośnikiem fotografii, ale przede wszystkim stanowią przedłużenie i dalszy element procesu artystycznego. Uwydatniają styl oraz nastrój drukowanych zdjęć.

Wybór papieru Fine Art jest bardzo subiektywny i osobisty. Nie można jednoznacznie stwierdzić, który jest najlepszy. Od czego więc zacząć? Moim zdaniem od Photo Rag Baryta 315. 


Papier ten nie był moim pierwszym wyborem. Błyszczące wykończenie wydawało mi się “mało prestiżowe”, a mnogość innych opcji sprawiła, że nie dałem mu nawet szansy. Na szczęście za sprawą pewnego zdolnego fotografia, (pozdrawiam Artur!) belka papieru wylądowała w labowym magazynie a “315stka” zdobyła moje serce i stałe miejsce w ofercie. 

Za co pokochałem ten papier?

1. Zapach Baru

Nie spodziewaliście się tego prawda? Szczerze mówiąc ja też. Gdy pierwszy raz otworzyłem karton papieru, byłem zaskoczony. Jak to śmierdzi! Ale ten “smród” jest bardzo specyficzny, powiedziałbym nawet, że szlachetny. Przyjemny jak zapach świeżo tankowanego paliwa. Oczywiście wraz z upływem czasu, aromat znika. Musicie więc uwierzyć mi na słowo.

Papiery Fineartowe kojarzone są głównie z fotografią czarno białą, ale to druk w kolorze pozwala na pokazanie ich pełnego potencjału. 

2. Tylko naturalne składniki

Jak przystało na papier tej klasy, Rag Baryta jest bezkwasowy i pozbawiony wybielaczy optycznych. Składa się w 100% z bawełny, a do jego wykończenia wykorzystano siarczan baru. Jest gruby (0,39 mm), sztywny, ale jednocześnie plastyczny. Czasami na jego krawędziach pojawiają się nitki bawełny. Sprawia wrażenie, jakby był czymś pomiędzy papierem a tkaniną. 

Od lewej: Silk Ultrawihte, Solution Prestige SemiMatt Warmtone, Hahnemuhle PhotoRag Baryta 315

3. Błyszczące wykończenie

Biel papieru jest przygaszona (91%), z naturalnym ciepłym tonem. Wysoki, barytowy połysk ma zupełnie inny charakter niż jego odpowiednik na papierach “plastikowych”. Jest przyjemny w odbiorze. Całości dopełnia naturalna tekstura dobrze widoczna z bliska i pod światło.

Papier łączy najlepsze cechy obu światów – kontrastowość papieru błyszczącego i spójność matu. Czernie są głębokie a kolory wręcz wyskakują z wydruku. Fotografie na tym papierze wyglądają naturalnie i pięknie. 

Faktura papieru jest bardzo wyraźna.

4. Wszystkie kolory świata

Papiery “fineartowe” jak 315-stka w połączeniu z zaawansowanym drukiem atramentowym pozwalają na odwzorowanie kolorów wykraczających poza paletę Adobe RGB. Co to oznacza? Najpłynniejsze przejścia tonalne i kolory niedostępne w innych technologiach druku.

Kolory na Hahnemuhle (po prawej) są bardzo intensywne.

Photo Rag Baryta 315 jest fantastycznym papierem. Drukując na nim czuje się, jak jubiler, który tworzy złotą biżuterię. Mam świadomośż że fototografie, które zostaną na nim nadrukowane, będą dziełami skończonymi. Dziełami, których autor świadomie dobrał najlepsze narzędzia – od konceptu po finalną, fizyczną postać. 

Autorem czarno białej fotografii z nagłówka jest Tymoteusz Sejwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *